dinsdag 30 oktober 2018

Apple.


De weken vliegen voorbij in huize Idylle en 
het wordt weer eens de hoogste tijd 
om een post van mij te plaatsen. 
De afgelopen week heb ik deze 
 malusappeltjes gekocht bij de 
plaatselijke bloemist.


Als je goed kijkt lijkt het net een grote kerstbal…. 
bloedrode appeltjes en frêle mos. 
Een toverbal van een sobere eenvoud. 
Hij blijft binnenshuis wel een aantal weken mooi, 
maar daarna droogt hij wel uit  
en gaat hij ook krimpen. 
Daarom is het belangrijk dat je 
eerst mos op de bol plakt alvorens 
je de appeltjes erop prikt of lijmt. 
Deze appeltjes zitten vast 
met houten prikkertjes.

Als ze na verloop van tijd dof 
beginnen te worden spuit ik 
er wat haarlak overheen en 
worden ze weer mooi glanzend van kleur. 
De haarlak gebruik ik trouwens 
ook bij de kerstboom. 
Niets vervelender als je kerstboom 
z’n naalden laat vallen. 
Vooral als je een kerstboom 
zonder kluit hebt ontkom je 
daar niet aan en blijven ze naalden laten vallen. 
Door het haarlak blijven de 
naalden langer zitten. 
Deze tip heb ik van mijn bloemist.


Appels…..!!!! 
er is geen andere fruitsoort 
met zoveel symboliek als de appel.
Wie kent ze niet uit de sprookjes 
en de legendes;
De appel van Wilhelm Tell,
De appel van Sneeuwitje,
De appel van vrouw Holle, etc.


In de oudheid is de appelboom het 
symbool van het begin om zelfkennis 
te verwerven en 
de appel het symbool voor 
kennisoverdracht.


En dan….niet te vergeten de appel 
uit het aards Paradijs van 
Adam en Eva.


In de Griekse oudheid is een appel 
naar iemand gooien 
een teken van genegenheid en…
gezamenlijk een appel eten 
een teken van verbondenheid.

Ook in de middeleeuwse schilderkunst 
nam de appel bij onze 
meesterschilders zoals Rembrandt, 
Vermeer en Rubens
 een centrale plaats in, in hun werk.


En tegenwoordig!!!! 
wie kent niet de uitdrukkingen 
die zó vanzelfsprekend met de 
Nederlandse taal zijn verweven; 
Snoep verstandig, eet een appel. 
Een appeltje voor de dorst bewaren. 
Appels met peren vergelijken, etc. 

En…..uit mijn genegenheid voor jullie, 
gooi ik jullie geen pepernoten toe……. 
maar een heerlijk sappige appeltje. 
Lieve groet en een fijne week 
Elly


62 opmerkingen:

Home and Lifestyle zei

Bedankt voor het sappige appeltje...ik ben gek op fruit dus hier maak je mij wel blij mee :-)! Malusappeltjes zijn erg leuk voor kransen etc..ik vind jouw creatie ook een plaatje!

Ik wens je een bijzonder fijn weekend! Lieve groet, Ingrid

What's in a day zei

Wat een mooie appelpost zeg, heel mooi je mos/appelbol. Decoratief in zijn eenvoud...
Hier hangt de boom nog vol, ik schaam me hoor, maar ik ga ze gebruiken op school, samen met de kleuters een bakje maken met de mini appeltjes erbij.
Appeltje- eitje toch:))
Helaas kan ik een appel niet gewoon zo eten, allergisch, maar ik kan ze wel eten als ze warm gemaakt zijn, dus mijn appeltje gaat altijd in de magnetron, dan zijn de eiwitten eruit en krijg ik geen jeuk in mijn mond.
Appeltaart,appelmoes, appelflap, appel in folie, varianten genoeg ....

Geniet Elly, je muziek maakt deze dag helemaal goed.

Lieve groetjes van mij,
♥Eefie

Passione Helena zei

Mmmm, lekker..en tevens verbonden via blog;-)
Wat je zoal met een appel kan doen!

Leuk zijn de kleine appeltjes. Ik maak er vaak kransen van. Maar niet eerder als een week voor kerst. Maar met jouw wetenswaardigheden, moet het zelfs eerder kunnen lukken. Van het mos wist ik, maar haarlak..ik ga het uitproberen. Dankjewel voor deze mooie tips en prachtige sfeervolle foto's!

Fijn weekend!

Liefs, Helena

Le Style zei

Wat een sfeervolle appeltjes.
Mooi zo, weer eens wat anders dan verwerkt in een krans.
Dank je wel voor de informatie en de tips!!
Ga nu van mijn toegeworpen appeltje genieten;-)

Fijn weekend!
Liefs

hokje zei

Een gezellige appelpost en terwijl ik nog even geniet van je mooie foto's 'snoep' ik je lekkere appel op ;) Mooi gemaakt je bol met malus-appeltjes en bedankt voor de haarlak-tips.

Fijn weekend. Liefs, Miranda

Nicole (MLBV crafting) zei

Mooi je bol van malus appeltjes. Ook leuk zo'n ode aan de appel. Bij voorkeur in een appeltaart ;-)
fijn weekend en groetjes, Nicole

flowersandhome zei

Wat een prachtige post en goede tip ivm dat mos ;-) Ik heb nog veel te leren ;-) Ik had de appeltjes ook net andersom geplakt. Bij die krans staken die steeltjes anders wat teveel uit vond ik maar zoals jij het verwerkte in een bloempotje is het net heel leuk.
Groetjes,
Marian

Unknown zei

Mmmm, dankjewel voor het heerlijke appeltje. Deze pas ik ook toe: one apple a day keeps the doctor away!
haha, het moest maar eens helpen!
Wat is je bol met malusappeltjes mooi, mijn mam maakte er vandaag ook eentje maar ze heeft hem in de tuin gezet, geen idee of dit lang goed blijft?
Je tip van de haarlak ga ik toepassen, ik heb dan wel geen echte denneboom maar gebruik wel heel veel dennegroen met de kerst :)
Fijn weekend nog verder,
liefs, Sonja

lien zei

mmm, lekker, bedankt! An apple a day, keeps the doctor away :-)
Mooie foto's!

Loraine Living zei

Mooie foto's, tussen al dat wit komt het prachtig naar voren. Groetjes Diana

Created by Essie zei

Het ziet er zo uit dat je ze zo allemaal een hapje van wilt nemen ook al zijn ze niet echt eetbaar.

Leuke blog met in de hoofdrol de appel.

Groeties en een fijn weekend
Esther

HOME is where the story begins zei

Zo'n rode bol vol kleine appeltjes geeft me al echt een beetje een kerstgevoel.
De haarlak op de kerstboom werkt echt perfect! Waar haarlak al niet goed voor is.

Monique zei

Hoe simpel kan het zijn, maar hoe mooi is dan jouw post!!! Geweldig!!! Lieve groetjes
Monique

Anoniem zei

Heel mooi die appeltjes als bloemstuk en wat ben ik nu veel te weten gekomen over appetjes heel leuk.
Lieve groetjes Carine
Van de blog Liesje

Peet zei

Wat een mooi bolletje zo, en wat een leuke post! Krijg gewoon zin om een appeltje te gaan eten.
Fijn weekend nog.
Liefs, Peet

Petra zei

Prachtige foto's en die appelbollen prachtig heb ik ook eens gemaakt staat zo gezellig. En de kleur van de malusappeltjes vind ik heel warm. Hele mooie foto's van alles bedankt voor je sfeervolle plaatjes. Fijn weekend groetjes

Petra.

Huize Kip Kakel zei

Heerlijk om te knutselen met die mooie appeltjes..ik heb de appeltjes gelijmd, de punten van de prikkers kwamen steeds door de appels heen...het bolletje is erg mooi!
Je post over de appel ook!
en je banner is al helemaal in sfeer!Mooi!
Groetjes Hannie

Anne-Marie zei

Hoi Elly, wat een leuk 'appelstukje' heb je gemaakt en zo te zien ben je al aardig in de kerststemming.
Fijn weekend nog. Groetjes, Anne-Marie

Thuis bij Tjits zei

hoi Elly, wat een mooie appeltjescreatie heb je gemaakt en wat staat dat gezellig!!
en die appelweetjes zijn ook zo leuk!

dank je voor je lieve reactie.. dat moet voor jou en jullie ook heftig geweest zijn vroeger.. iets wat een grote impact heeft op je verdere leven..
en ja hoor het geloof in sinterklaas blijft hihi;))

fijne zondag Elly!
liefs, Tjits

Mirjam zei

Hallo Elly,
Dan heb je ook nog: De appel valt niet ver van de boom... er zullen er vast nog meer bestaan...
Wat heb je een mooie post gemaakt, prachtige bol van de malusappeltjes, goeie tip van hoe deze te maken, dank je wel daarvoor en dan nog al die informatie over de appel op de koop toe. Hartstikke leuk...
Ik wens je een heel fijne zondag,
Lieve groet,
Mirjam

It's me zei

Wat een leuke post Elly.......heerlijk heb genoten bij je......en wat heb ik gemaakt vanavond.....?? appelmoes......en hoe ziet mijn advent kaarsen eruit?? met appeltjes.....hihih!!..wij hebben wat gemeen vandaag....liefs van mij...........♥.. ♥... ♥....

Oja je banner !!! is superrrrr....

Maia zei

Wat een prachtige appeltjespost!
Mooi hoor die kleine appeltjesbol!
Schitterend zijn je verhalen eromheen altijd vind ik...en dan de foto's..prachtig en sfeervol!
Ik heb genoten van deze post!
Nog een fijne zondag,
Lieve groetjes Maia

't Glimmenhofje zei

Hoi Elly,
leuke post heb je gemaakt over de appel en het potje met de malusappeltjes is ook erg schattig!! Ik zag ook een soortgelijk exemplaar voorbij komen op de blog van All Seasons van Patricia. Misschien vind je het leuk ook eens bij haar te kijken. Zij maakt ook erg mooie dingen met spulletjes uit de natuur. Ik ben niet zo handig met een linkje erbij plaatsen van haar blog, maar via mijn blog kom je er ook. Fijne zondag en groetjes, Joyce Glim.

Marjon zei

Wat een mooie post Elly, al die appelweetjes en je stukje met de kleine malusappeltjes prachtig. Ook vind ik je header heel erg mooi....fijn weekend en groetjes Marjon

Ans van Ispelen zei

Erg leuke post over de appel.
En wat weet je er veel over te vertellen.
Dankjewel.

Prachtige foto's ook.

Nog een fijne zondag
Groetjes Ans

Mariette's Back to Basics zei

Lieve Elly,

Je vergat nog 'mijn oogappel'... Inderdaad zijn er erg veel spreuken met appels. Zulke appeltjes geeft het hier niet, en beslist ook niet in Tunesië wat op gelijke hoogte ligt als wij. Appels groeien hier gewoon niet omdat we niet voldoende koude dagen hebben.
Maar de te meer geniet ik er hier van! Erg mooi verwerkt en de haarlak is een goed idee. Die gebruikte ik vroeger ook altijd voor droogstukjes.
Geniet van een mooie zondag en we lezen elkaar weer. Liefs,

Mariette

Anoniem zei

Wat leuk zeg zo'n bol met appeltjes. Ik vind het zo'n sfeermaker, het doet zo lekker kerstig aan echt prachtig. Ik hoop dat je er lang van zult genieten!

Groetjes,
Esther

bleudelavandou zei

Die rode appeltjes zijn zeer decoratief en je foto's zijn daar de bewijzen van.

Leuke post!!

Liefs
marieke

Krek wak wou zei

Wat grappig....ik heb gisteren ook zo'n potje met appeltjes gemaakt. Zo leuk he dat rood!
Groetjes van Nicole

Abacaxi & Hortelã zei

Lieve Elly,
Wat zijn ze toch mooi he, die Malusappeltjes. Nu m'n tuin weer bijna kaal is (snik) weet ik zeker dat ik er in het voorjaar eentje ga planten!! Zo decoratief!
Ik wens je een fijne zondag!
Liefs uit het zuiden,
Chantal

ida zei

Wat leuk je appeltjes en het vertellen over de appel leuk om te weten !
Fijne zondag !

Michelle zei

Ik vind het een prachtige post, Elly!!

Lieve groetjes Michelle

Willy zei

Prachtig...ik krijg spontaan zin in een ......!!!

@nne zei

malusappeltjes zijn zo mooi als decoratiemateriaal ... maar wat jij ervan maakt is ronduit schitterend. bedankt trouwens voor de haarlaktip! lieve groet, @nne

Anoniem zei

Mooi hoor Elly!

Dat potje met Malusappeltjes! Ik heb zoiets ook al vaker gemaakt.
Voor dit jaar heb ik een klein kransje van appeltjes gemaakt.Je kunt het zien op mijn crea blog.

Fijne week.

Groetjes Thea ♥

hokje zei

Bedankt voor je lieve reactie op mijn blog! De sterren zijn eigenlijk heel makkelijk hoor om te vouwen ;) Ik heb inmiddels een linkje geplaatst naar de site met uitleg, dus mocht je zelf zin hebben om ze te vouwen...

Fijne avond. Liefs, Miranda

Anoniem zei

Hoi Elly,

Prachtige foto's met mooie appeltjes.
Ook hier zijn ze elke kerst weer van de partij, erg leuke dingetjes om mee te decoreren.
Ik heb er ooit eens een hele krans van gemaakt en die droogde erg mooi in, ik heb er jaren lang heel veel plezier van gehad.
Een paar keer peer week fiets ik langs zo'n boompje die in het gemeenteplantsoen staat en die zit bomvol met appeltjes en telkens denk ik zal ik.... maar ik durf niet zo goed.
Maar wie weet eerstdaags.

Groetjes Carolien.

Danielle zei

prachtig zijn ze he de rode appeltjes, je kunt er zoveel leuke dingen mee doen en msken en ze staan heerlijk sfeervol, winters en kerstachtig.

Rozen van papier zei

Oh ik vind die kleine rode appeltjes zo leuk! Mooi om in Kerststukjes te verwerken, ik heb ze bij ons nog niet gezien in de winkels.

Groetjes Janny

Beth at PlantPostings zei

There's nothing like a ripe apple in autumn. They are a wonderful fruit, yes. And the symbolism you talk about is interesting, too. But they also seem like works of art because they are so beautiful. And in your capable hands, their arrangement is breathtaking!

Karin zei

Bedankt voor je lieve reactie op mijn blog, en natuurlijk meld ik me meteen aan als je volger :) Tot een volgende keer!

Mandy zei

Hey Elly, dankjewel voor je lieve berichtje. Wat heb je al een mooie decoraties! Vooral die kleine appeltjesbol vind ik prachtig. Ik kan daar ook altijd zo van genieten om het huis te versieren en decoraties te maken, al ben ik bang dat dat dit jaar niet echt zal gaan lukken ;)

Liefs van Mandy

tachterhuisje zei

Prachtig die appeltjes, ik had ook graag zo'n boompje in de tuin maar het is er nog niet van gekomen ;-) Jij hebt er een mooie post van gemaakt en ik gooi je dat appeltjes graag terug hoor.

Lieve groetjes en een fijne week
Carine

Yvonne zei

Een decoratie met mos en malusappeltjes blijft bij mij favoriet, vind het 1 van de mooiste (en ook nog eens simpelste, ook leuk meegenomen) decoraties
heb gisteren een weckpot gevuld met wat mos, een glaasje met waxine erin en wat malusappeltjes eromheen, rood/wit geruit lintje erom en je hebt een super gezellig sfeerlichtje
genieten bij jou en de gewone appel was ook heerlijk :-)
Groetjes Yvon

Maria zei

Ooo dat is zooo leuk,ik heb ze buiten staan vanwege de kleur,past niet zo goed bij aubergine

De appel heel leuk beschreven en dank je wel daarvoor.

Haarlak gebruik ik ook overal voor,wat een toeval zeg

gr.Maria

Marijke van Ooijen zei

Hay Elly,

Dit is zo schattig..die kleine glanzende rode appeltjes...zo echt kerst is dit.
En je tip met die haarlak is super...dat moet ik onthouden..bedankt!

Wens je goeds,
Marijke

Unknown zei

Geweldig Elly, dat heb je mooi gemaakt en geschreven. Prachtig! Nicole*

Kelli zei

Lovely photos with the apples!

Janny zei

Wat een goede tip, van die haarlak! Dat ga ik ook toepassen dit jaar, hoor.
Je malusbol ziet er leuk uit; ik had er vorig jaar twee van gemaakt in de grote gietijzeren potten op mijn vensterbank. Groot succes!
Maar er ging een kapitaal aan malusappeltjes aan op:-)
Groetjes,
Janny

Marga zei

Hallo Elly.
Leuk deze appel-blog.
Ik moest meteen aan Karel Appel denken. (weet niet waarom)
Fijne dag.
Groetjes Marga

Cosy Life by Elly zei

Hey El..
Wat een leuk bericht met die rode appels. Ben gelijk weer bij met de spreuken en de schilders. Ik heb er nog 1 voor je.."de appel valt niet ver van de boom". Leuk dat je zo bezig bent met het printen! En..Heb je stiekum nog een ronde dansje gemaakt? We zullen er vast nog wel een foto van zien. Ben erg benieuwd.
Bedankt nog voor je lieve reactie op mijn post..Ze is vandaag voor het eerst weer naar school geweest en ze was na een ochtendje best wel moe..We houden de moed erin!!

Fijne avond verder en lieve groetjes, Elly

AweSomeLiving By Rosita de Jongh zei

wat een heerlijke foto's wat zijn ze mooi he ....geeft met deze tijd altijd weer een heerlijk gevoel de kleur .... geniet er lekker van ...fijne dagen lieve groet rosita

Gerreke zei

Lieve Elly,
Wat gaaf zeg die malusappeltjes zo gebruikt. Wat een gaaf stuk zeg! En wat staat het daar mooi bij die spiegel!
Lieve groet,
Gerreke

La Maison zei

Wat een leuke post, en zo weet ik nu veel meer over appeltjes. De haarlak tip is ook fijn, die ga ik proberen.

Lieve groet
Hermine

theeleuten zei

Gevangen heb ik je appeltje.....heerlijk!!

Ja leuk he die malusappeltjes.....alleen ik heb de krans buiten en nu vindt onze jonge poesje de appeltjes erg leuk om meet te voetballen....:-(( maar ja.......

Fijn weekend, groetjes Evelien

Old Paper Roses zei

Zo schattig die appeltjes!
Heb ik lang geleden toen ik nog in de bloemenwinkel werkte heel vaak gemaakt en ze blijven leuk zo in een potje!
Lief als decoratie...

Fijne zondag,
Liefs Michelle

Karin zei

Wanneer je tijd hebt kom dan even bij me langs!

KATEandthegirls zei

Oh Elly great idea! It looks awesome! Hugs Katrin

http://truutske.blogspot.com zei

Een oasebol met malusappeltjes staat ook op mijn to do lijstje van deze week. Ik heb een malusboom(pje) in de tuin met mooie grote exemplaren dus...komt goed.
Je hebt trouwens leuke appel foto's geplaatst.
Wens je een fijne week, Trudie.

Abacaxi & Hortelã zei

Hoi Elly, wat ben je toch een geluksvogel... gefeliciteerd met gewonnen give-away...
Liefs,
Chantal

THE BLACK BARN zei

JE MALUS APPELTJES BOL IS ERG MOOIE GEWORDEN.

PLAATJE!

FIJNE DAGEN,

MIRANDA

Unknown zei

toms shoes, http://www.toms.us.com/
coach outlet, http://www.coachoutletus.us/
football shirts, http://www.cheapfootballshirt.org.uk/
rolex watches uk, http://www.rolexwatches-uk.co.uk/
hogan, http://www.scarpehogan-outlet.it/
ghd hair straighteners, http://www.ghdhairstraightenerssale.co.uk/
fitflop, http://www.fitflop.in.net/
air max 2014, http://www.airmax2014.net/
air jordan 13, http://www.airjordan13s.com/
nike air max uk, http://www.nikeairmaxshoes.org.uk/
north face jackets, http://www.thenorthfaces.in.net/
ugg outlet, http://www.uggsoutlet.us.org/
gucci, http://www.borseguccioutlet.it/
swarovski outlet, http://www.swarovski-outlet.co.uk/
michael kors outlet, http://www.michaelkors-outlets.us.com/
snow boots, http://www.wintercoats.us.com/
mcm outlet, http://www.mcm.in.net/
nba jerseys, http://www.nbajerseys.us.com/
tory burch shoes, http://www.toryburchshoesoutlet.com/
iphone cases, http://www.iphonecases.us.com/
christian louboutin online, http://www.christianlouboutinonline.us.com/
ugg outlet, http://www.snowboots.us.com/
nike mercurial, http://www.nikemercurial.org/
michael kors handbags, http://www.michaelkorshandbags.in.net/
hollister uk, http://www.hollistershirts.co.uk/
cai20151017